FAQ
Projektet skal anses for at have en betydende og forholdsvis varig effekt.
Realisering af projektet anses for sandsynligt indenfor den frist, der er angivet i ansøgningen.
Ja.
Vi modtager alene ansøgninger, der er indsendt gennem Sallings Fondenes digitale ansøgningssystem.
Ansøgninger modtaget pr. post eller e-mail kommer ikke i betragtning.
Ja.
Det er dog kun muligt at have én ansøgning til behandling i de to fonde gennem de forskellige ansøgningsperioder.
Kontakt Salling Fondene, såfremt du er i tvivl om, hvilken fond du skal ansøge.
Behandlingstiden afhænger af, hvornår du indsender din ansøgning i forhold til ansøgningsfristen.
Der er deadline to gange om året – april og september.
Der sendes svar ud straks efter afholdt bestyrelsesmødet.
Ja.
Såfremt du søger som privatperson, skal du blot angive dit CPR nummer.
Nej.
Nej.
Projekter med kommercielle formål støttes ikke af fonden. Private virksomheder, der har til formål at generere et overskud til sine ejere, støttes som udgangspunkt ikke.
Ansøger kan efter en konkret vurdering komme i betragtning, såfremt overskuddet går til et velgørende formål eller lignende.
Er I en privat virksomhed, bør der derfor i ansøgningen oplyses, hvorvidt projektet forventes at give overskud, samt hvordan overskuddet vil blive anvendt.
Ja.
Du kan som udgangspunkt ansøge til projekter i udlandet, så længe ansøgningen lever op til Salling Fondenes uddelingsformål og uddelingspolitikker.
Hovedreglen er, at donationer fra fonde indgår i modtageres skattepligtige indkomst.
Skattelovene hjemler dog visse undtagelser, men det er modtagers eget ansvar at selvangive korrekt, ligesom modtagerens skatteforhold til enhver tid er fonden uvedkommende.
Salling Fondene har indberetningspligt for uddelinger til fysiske og juriske personer, når du er skattepligtig af uddelingen og ved uddelinger af skattefrie legater til studieophold.
Den bevilligede donation er det beløb, der udbetales fra Salling Fondene.
Ved anmodning om udbetaling, skal du uploade dokumentation for afholdte udgifter, herunder om det er er inklusiv moms eller ej, samt hvorvidt der gælder særlige momsforhold, f.eks splitmoms.
Gælder der særlige momsforhold, må du forvente at skulle fremvise en kort redegørelse og/eller dokumentation herfor.
Er du i tvivl om hvilke momsregler, der gælder anbefaler vi, at du tager kontakt til din eventuelle skatteretlige rådgiver og/eller SKAT.
Efter ansøgningsfristen vurderes og behandles alle ansøgninger på bestyrelsesmøder, hvor der træffes beslutning om, hvilke projekter der ydes støtte til. Tidspunkt for afholdelse af bestyrelsesmøderne oplyses ikke.
Der kan variere, hvor længe der går, før du modtager svar på din ansøgning afhængigt af ansøgningstidspunkt. Der udsendes besked om udfaldet straks efter afholdt bestyrelsesmøde.
Alle ansøgninger vil modtage et svar pr. mail. Afslag begrundes som udgangspunkt ikke.
Bevilliges en donation foregår den efterfølgende sagsbehandling via vores digitale ansøgningssystem.
Salling Fondene modtager rigtig mange ansøgninger til spændende og støtteværdige initiativer og projekter. Hvilke projekter der modtager støtte sker på baggrund af bestyrelsens konkrete vurdering og prioritering.
Afslag begrundes som udgangspunkt ikke.
Udbetaling af en donation sker efter indsendelse af behørig dokumentation for afholdte udgifter.
Ved behørig dokumentation forstås angivelse af omkostninger og omkostningstyper.
Der kan alternativt uploades en revionserklæring, hvoraf det fremgår, at alle omkostninger er afholdt i overensstemmelse med vilkår i donationstilsagn, og at der foreligger dokumentation herfor.
Der skal anvendes funktionen ”Betalingsplan” i Salling Fondenes ansøgningssystem til at uploade dokumentation (bilag), der samtidig genererer en bilagsoversigt. Den guide, der fremsendes sammen med donationstilsagn skal anvendes ved upload af dokumentation.
Bilag, der indeholder følsomme personoplysninger og/eller cpr. numre, skal renses for sådanne oplysninger, inden de uploades.
Derudover skal der uploades dokumentation for ejerskab af den bankkonto, hvor raten skal udbetales til f.eks. i form af skriftlig bekræftelse fra banken eller en kontoudskrift, hvor ansøger og konto nr. fremgår.
Donationen udbetales eventuelt over et aftalt antal rater, hvor sidste rate først udbetales, når projektet er godt undervejs eller afviklet.
En bevilliget donation er, medmindre andet aftales, gældende i 3 år jf. - almindelige regler om forældelse af fordringer. Såfremt andet er gældende, vil det fremgå af donationstilsagn.
Anmodning om udbetaling skal ske inden udløbet af den 3-årige periode.
Særligt for legater til studieophold:
Der er udarbejdet guide for legater til studieophold til anmodning om udbetaling, som skal anvendes til upload af dokumentation.
Guiden medsendes ved udsendelse af tilsagnsmail af bevilliget donation.
Donationsmodtager bør bestræbe sig på at samle betalingsanmodningen til én anmodning for det samlede legat. Anmodning skal under alle omstændigheder udgøre minimum 10.000 kr., såfremt det kan rummes i legatets restbeløb.
Det er bestyrelsen i henholdsvis Købmand Herman Sallings Fond og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond, der beslutter hvilke ansøgninger, der opnår støtte.
Du er altid velkommen til at kontakte Salling Fondene vedrørende en projektidé eller spørgsmål til ansøgningsprocessen forud for en indsendelse af en ansøgning.
Kontakt:
Trine Skjoldborg
Mobil: +45 23 70 55 90